Saturday, October 17, 2009

Ayam ungkep lada hijau

Ayam ungkep lada hijau

beberapa hari lepas aku singgah pasar malam. Sebab semalam aku MALAS masak..
nampak org jual ayam tua, yg seswai utk masak ungkep..beli seekor.
aku teringat resepi ungkep mak...
kitarang biasa buat ungkep ni..tapi simple je bahannya.
kalau ikut asalnya..ungkep itu adalah bahasa jawa yg maksudnya masak ayam tuh dlm tempoh yang lama...
aku duk surf internet, ramai yg letak cili api bagai..
aaa..tak pedas ke??? aku takut dgn kepedasan melampau..
kaanggg terlompat2 kena panggil bomba..dah le musim cuti perayaan ni...
so aku gantikan beberapa bahan, dan tambah beberapa bahan dari resepi asal.

ok..
bahan-bahan:

ayam tua (ayam biasa oso can, tapi ayam tau lagi best utk resepi ungkep ni)
cili hijau - 6 biji 9if nak pedas, tambah cili api)
lengkuas - 1 inci
halia- 2 inci
bawang besar - 2 labu
bawangg putih 5 ulas
serai -2 batang
kunyit hidup - 1/2 inci
biji ketumbar (2 sudu)
jintan manis - 2 sudu.
asam jawa (amik jus) or if suka bleh guna asam keping.
minyak
garam


Cara-cara masak:

Beli ayam-suruh abang ayam eh, abang jual ayam potong terus.
cuci, toskan.
rebus ayam dgn halia+ kunyit+garam. Rebus hingga ayam empuk. nak senang, masuk je dlm rice cooker or preasure cooker.

Blend bawang-bawang semua, cili hijau/cili api, ketumbar, jinta, halia, lengkuas, kunyit hidup.
Tumis bahan blend diatas hingga garing, masukkan serai sekali.
then masukkan ayam yg dah empuk tadi. (ayam tua ni liat2 sket..tuh yg aku suka..)
gaul, kacau sebati mesra-mesra alam.
if rasa kering sgt tambah lah air sket supaya rempah2 sebati dgn ayam.
Masukkan jus asam jawa sket dan garam.
Masuk gula sket jika suka.
Dah cukup rasa semua..angkat dan hidang.


hidang dgn nasi suam...

Makan dengan nasi impit pun sedap...boleh ganti rendang..
nyum-nyummmmm...


mariiimain masak-masak.

3 comments:

Ikmal Arif Azami said...

sy sgt suke ayam ungkep!!!!
kerana sy jawa!!!!
hahahahhahah..

lame dah tak makn..
letak cili api byak2 sedap..

CATZ said...

mike radcliffe,

share lah resepi emak mu..
best kan...sodap resepi jawa-jawa ni..

Neeza.Areef said...

perghh..dugaannnn